Zóny 30 se v Praze 6 začaly objevovat v největší míře souběžně se zaváděním zón placeného stání, tedy v roce 2016. Nyní pokrývají velkou část šestky s výjimkou vytížených komunikací první a druhé třídy, což jsou například Evropská, Patočkova, Jugoslávských partyzánů, Na Petřinách a podobně. Během jara by se měly na základě poptávky místních rozšířit i do Staré Ruzyně.
Souběžné zavádění zón placeného stání a maximální povolené třicetikilometrové rychlosti bylo logické – docházelo ke sjednocení a zjednodušení dopravního značení. Zóny 30 jsou druhem plošného omezení, platí od vstupní k ukončovací značce. Pravidlo, že omezení ruší nejbližší křižovatka, se na ně nevztahuje. Zóny třicet se zpravidla kryjí se zónami zákazu stání, díky čemuž není třeba instalovat značky zákaz stání, protože jsou zpravidla součástí značení na velkoformátových zónových značkách. Současně zde platí přednost zprava jakožto funkční prostředek pro regulaci rychlosti, nemusejí se tak individuálně označovat hlavní silnice a přednosti v jízdě. Protože je zde omezena rychlost, není nutno dalším samostatným svislým značením upozorňovat třeba na zpomalovací prahy. Pro zajímavost, jen na Ořechovce se po zavedení zón 30 mohla odstranit téměř stovka dopravních značek. Na nový systém si museli řidiči zvykat, právě například na Ořechovce dříve měli na hlavních ulicích Na Ořechovce a Cukrovarnická přednost, nyní dávají přednost vozidlům přijíždějícím zprava. V rámci bezpečnosti provozu se na vybrané původní hlavní ulice instalují takzvané opto-psychologické brzdy, tedy na vozovce se objevují příčné čáry, které řidiče upozorňují na to, že nejsou na hlavní silnici a měli by v prostoru křižovatky adekvátně zpomalit.
Protože se zóny 30 osvědčily, plánuje městská část jejich rozšíření na celé své rezidenční území. „V první polovině letošního roku vyhovíme obyvatelům Staré Ruzyně a zóny s omezenou rychlostí zavedeme v lokalitě mezi ulicemi Stochovská x Ruzyňská. Postupně se tak zóny rozšíří do lokalit, kde je to možné,“ říká radní pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS). „Rozšiřování zón 30 v rezidenčních oblastech Prahy 6 rozhodně vítáme. Jde o běžný standard v západní Evropě. Je to bezpečnější a snižuje se ‚značkový‘ smog. Jen všeho s mírou a rozumem…,“ doporučuje opoziční zastupitel Tomáš Mandlík (TOP 09).
Naopak Miloš Vlach (Piráti) by se rozšiřování nebránil: „Třicítky do rezidenčních oblastí jednoznačně patří. Myslím si dokonce, že by bylo lepší zavést třicet kilometrů za hodinu jako plošnou maximální rychlost pro celé město, přičemž vyšší rychlosti by byly vyznačeny pouze na hlavních tazích.“
Zóny 30 nelze zavést v oblastech, kde se nacházejí páteřní komunikace a komunikace prvních tříd, zpravidla tam, kde jezdí autobusy a tramvaje. V těchto místech radnice přistupuje k regulaci rychlosti jen v mimořádně odůvodněných případech, tedy v místech kolem škol a školek.
Kontroly a měření
Kontrolu rychlosti a parkování provádí jak městští strážníci, tak Policie ČR. Podle dohody každý měsíc probíhá dvakrát týdně kontrola na vybraném místě, lokality se mění. Psychologický efekt mají také informativní radary, zobrazující aktuální rychlost, ačkoli při jejím překročení řidiči nedostávají pokutu. Zobrazené číslo mnoho řidičů donutí upravit rychlost, radnice také může sledovat, zda v daném místě nedochází k častému překračování třicítky nebo jestli se příliš nezvýšil počet projíždějících aut. A na novou situaci reagovat. Nejúčinnější metodou kontroly je radarové měření a následná pokuta. Efektivita vybírání pokut za dopravní přestupky na magistrátu byla poměrně nízká, v loňském roce tato agenda přešla na městské části. Praze 6 se díky robotizaci a automatizaci podařilo výběr pokut značně zlepšit.