Otázky pro pana starostu: Na veřejném projednávání rychlodráhy jste nenechal na tomto projektu nit suchou. Opravdu nemá tento prvek hromadné dopravy pro Prahu 6 žádná pozitiva? Zmínil jste i finanční negativa, přestože mnozí tvrdí, že rychlodráha je levnější než metro… Duben přinesl i zásadní rozhodnutí o sloučení škol TGM a Bělohorská. Co si od toho slibujete?
Na veřejném projednávání rychlodráhy jste nenechal na tomto projektu nit suchou. Opravdu nemá tento prvek hromadné dopravy pro Prahu 6 žádná pozitiva?
Podle našeho názoru existují jen dvě, a to je zahloubení stávajícího vlakového nádraží Dejvice pod zem, a tím umožnění dalšího rozvoje této oblasti, a pak lepší spojení pro občany, kteří do Prahy jezdí za prací přes naše území. Mám-li ale měřit tyto plusy s minusy, které by projekt rychlodráhy našim občanům přinesl, pak jednoznačně převažují jasná negativa. Jak z hlediska dopravního, ekologického, tak i finančního. Rychlodráha řeší pouze vnější problémy dopravy v rámci pražského regionu, nijak ale nepomáhá občanům Prahy 6 z oblastí, jako jsou Petřiny, Červený Vrch, Horní Liboc či Dědina. Podoba, v jaké je navrhována, navíc představuje zvýšenou ekologickou zátěž. Nesmíme zapomínat, že trasa nejde nějakým opuštěným územím někde v polích, ale jako nůž protíná celou hustě obydlenou Prahu 6 od její východní po západní hranici. Mám pocit, že navrhovatelé projektu se dívali jen do mapy a nezaregistrovali, že v této oblasti bydlí lidé.
Zmínil jste i finanční negativa, přestože mnozí tvrdí, že rychlodráha je levnější než metro…
Máme velmi vážné pochybnosti o tom, zda dnes uváděné náklady na rychlodráhu nejsou podceněné. Spíš bych řekl, že ano a výrazně. Ale i kdyby to tak nebylo, pokud rychlodráha neřeší dopravní obsluhu, pak zůstává nutnost vybudovat metro. Představy, že rychlodráha je dostatečnou alternativou, zásadně odmítám. Domníváme se, že stavět rychlodráhu za dvacet miliard a vedle toho metro za dalších dvacet miliard je nesmysl. To nejsou peníze, které nám někdo nadělí, to jsou prostředky z našich daní. Já si nemyslím, že bychom byli nějaký extrémně chudý stát, ale že bychom byli zase tak bohatí, tomu nemůže věřit ani největší snílek. Za optimální variantu tedy spolu s celým zastupitelstvem považuji prodloužení metra směrem na západ, ať už přímo na letiště nebo alespoň k Dlouhé míli, tam vytvořit dostatečný přestupní terminál jednak pro obsluhu letiště a jednak pro obsluhu kladenského regionu, třeba rychlodráhou. Nevidím žádný důvod, proč by nebylo možné na akci tohoto typu sdružit prostředky a akci realizovat.
Duben přinesl i zásadní rozhodnutí o sloučení škol TGM a Bělohorská. Co si od toho slibujete?
Toto rozhodnutí má několik důvodů a věřte mi, že nejsou jen finanční. Hlavně jde o to, aby v této oblasti Prahy 6 vznikla taková optimální síť základních škol, která nabídne kvalitní výuku i prostředí pro všechny děti z této oblasti.