Bouřlivé jednání o dopravním propojení středních Čech a centra Prahy prožila v dubnu šestá městská část. Ministerstvo životního prostředí svolalo veřejné projednávání projektu rychlodráhy a jejího vlivu na životní prostředí.
„Nechceme rychlodráhu, ale metro,“ – tak zněl jednotný požadavek takřka dvou set občanů, kteří na jednání přišli. Stejný požadavek přednesl i starosta Tomáš Chalupa, který spolu s dalšími představiteli šestkové radnice a zastupitelstva jako jediný ze všech přítomných představitelů státní správy a samosprávy projekt rychlodráhy jednoznačně odmítl. Jak Chalupa doslova prohlásil, „rychlodráha neřeší problém dopravní obslužnosti hustě obydlených částí Prahy 6 a nerespektuje životní prostředí občanů v oblastech, kterými prochází. Proto vznáším jménem městské části a jejích občanů zásadní nesouhlas.“Projekt rychlodráhy je investory navrhován v podobě, kdy pomocí zdvoukolejnění stávající buštěhradské dráhy vytváří rychlé vlakové spojení (průměrná rychlost 80 km/h při frekvenci každých deset minut) mezi Kladnem a Masarykovým nádražím v centru Prahy. Od trati by byla vytvořena odbočka na letiště. A to se občanům ani radnici nelíbí. „Už dnes se mi dům otřásá a v noci nemůžeme spát, a to vlaky jezdí nepoměrně méně často,“ prohlásil například občan Vokovic. Podle starosty navíc projekt šikovně využívá nutnosti propojit letiště s centrem, fakticky je to ale cíl druhotný, „jde o propojení s Kladnem, je to vidět i ze skutečnosti, že většinovým vlastníkem investorské společnosti Prak je Kladno a středočeský kraj nikoli letiště.“
Tuto snahu sice považuje za pochopitelnou, ale pokud má být na úkor občanů Prahy 6, nelze ji přijmout.
Projekt rychlodráhy na jednání odmítli i zástupci občanského sdružení Chceme metro, ne rychlodráhu, které dosud shromáždilo víc jak 15 tisíc podpisů občanů. Jak prohlásila jedna z jeho představitelek, „neexistuje žádný racionální důvod pro to, aby metro nekončilo na hranicích města a odtud nepokračovala rychlodráha do Kladna. Nutnost prodloužení metra trasy A je nezpochybnitelná a stavět obojí, tedy metro i rychlodráhu, by bylo zbytečné plýtvání.“
Starosta Chalupa navíc upozornil, že zatímco stromy a zvířata ve Stromovce jsou proti negativním vlivům chráněny tím, že rychlodráha půjde v této oblasti pod zemí, hustě obydlenými oblastmi v samém středu Prahy 6 – Ořechovkou, Libocí či Vokovicemi, prochází rychlodráha na povrchu. Jak doslova řekl, „je mojí povinností upozornit, že tisíce občanů jsou minimálně stejně významnou součástí životního prostředí jako javor cukrový nebo ještěrka obecná, a proto si zaslouží minimálně stejnou míru ochrany. Zatím to vypadá tak, že ještěrka bude chráněna tunelem a lidé budou mít smůlu.“
Z hlediska vyslovených názorů skončilo víc jak sedmihodinové jednání jednoznačně – proti stávajícímu projektu rychlodráhy a podporou metra. Definitivní stanovisko však záleží na rozhodnutí úředníků Ministerstva životního prostředí ČR.