Slovo starosty

Otázky pro pana starostu: Praha 6 není vlastníkem ani správcem komunikací, přesto vstupuje do jednání s Technickou správou komunikací, která správcem je. Jaký cíl mají tato jednání? Co jste v téhle oblasti konkrétně udělali? Čím si vysvětlujete, že správci sítí provádějí rekonstrukce právě v takové „kvalitě“?

Praha 6 není vlastníkem ani správcem komunikací, přesto vstupuje do jednání s Technickou správou komunikací, která správcem je. Jaký cíl mají tato jednání?

Hlavním impulzem je naše absolutní nespokojenost s tím, jak se provádějí výkopové práce, jak se opravují chodníky, jak jsou tyto práce koordinovány. Jednoduše řečeno, pohár trpělivosti přetekl. Sice nejsme vlastník ani správce, na druhou stranu ale jde o takový zásah do života městské části, že nemůžeme zůstat jen pasivními pozorovateli. Cílem těchto jednání, a musím říci, že se v posledních dnech jedná takřka denně, je dosáhnout stavu, kdy budou jasně řečena a hlavně dodržována pravidla pro rekonstrukce sítí, kdy bude jasně řečeno, jak musí být opraven povrch komunikace po tomto zásahu, ale také, že se práce budou koordinovat a že za to někdo ponese odpovědnost včetně záruky.

Co jste v téhle oblasti konkrétně udělali?

Jedna věc je aktuální situace rekonstrukce sítí, kterou každý den zažívá a prožívá podstatná většina našich občanů. Způsob, jak jsou tyto práce v drtivé většině případů prováděny, nás přinutil zavést zatím nejtvrdší režim, který jsme kdy použili. Určil jsem konkrétní osobu, která přímo na místě každý den provádí namátkové kontroly a ukládá ty nejpřísnější sankce, jaké nám zákon vůbec umožňuje. Takřka každý den probíhají kontrolní akce za účasti nejvyšších představitelů radnice. Za nejpodstatnější však považuji stále probíhající tvrdá vyjednávání o tom, kdy musí daný investor rekonstrukce obnovit celý povrch chodníku či vozovky a kdy je přípustná obnova jen částečná. Zde se vyjednává doslova o centimetry.

Druhou věcí je celková koncepce, kdy radnice prosazuje přijetí velmi přísných pravidel, aby se podobná situace jako nyní například na Hanspaulce nemohla opakovat. Bohužel právě proto, že nejsme vlastníky, ani správci, nemáme takovou pozici, abychom, lidově řečeno, mohli praštit do stolu a pravidla nadiktovat.

Čím si vysvětlujete, že správci sítí provádějí rekonstrukce právě v takové „kvalitě“?

Těch důvodů je celá řada, největší roli však samozřejmě hrají finanční náklady, obnovit chodník v celé šíři stojí výrazně víc než ve stávajícím povrchu udělat dvě spáry. Navíc si je třeba uvědomit, že sítě, plynem počínaje a vodou konče, jsou ve velmi špatném stavu. Vzniká tak začarovaný kruh, kdy najednou je naším zájmem jejich rekonstrukce, na druhou stranu ale trváme na celkové obnově povrchů. Není pak nic jednoduššího než rekonstrukci provést tam, kde tato celková obnova není tolik vyžadována a opravy sítí řešit, až když nastane havárie. Pak se totiž jedná o mimořádnou událost s nižšími nároky na obnovu povrchů.