Ministerstvo životního prostředí uznalo argumenty Prahy 6
Stavba rychlodráhy se odsouvá

Výstavba rychlodráhy, proti které protestuje jak radnice v čele se starostou, tak tisíce občanů, v nejbližší době nehrozí. Ministerstvo životního prostředí totiž uznalo požadavky Prahy 6 a rozhodlo o vrácení dokumentace k doplnění o další varianty trasy, která „bude v konfliktních úsecích vedena pod povrchem“. Teprve poté bude možné pokračovat v projednávání a vydání konečného stanoviska. Do té doby není možné stavbu zahájit.

„Je to dobrá zpráva pro občany Prahy 6, i když stále ještě není dobojováno,“ hodnotí výsledek desítek jednání starosta Tomáš Chalupa. Radnice totiž do jednání o posuzování vlivu staveb na životní prostředí vstupovala se dvěma stanovisky: za prvé se zásadní nepřijatelností zdvoukolejnění Buštěhradské dráhy v hustě obydlené zástavbě a za druhé se snahou upřednostnit prodloužení metra. „V tuto chvíli ministerstvo akceptovalo naše první stanovisko a uložilo zpracovat nové, variantní řešení, které by rychlodráhu vedlo v podstatné části Prahy 6 pod zemí, otázku dostavby metra ale toto řízení zatím neřeší a ani řešit nemůže,“ vysvětluje starosta a odmítá předčasnou euforii. Zatímco se totiž daří odvrátit nebo alespoň oddálit výstavbu velkokapacitní rychlodráhy po povrchu, často v těsné blízkosti obytné zástavby, problém dostavby metra nadále zůstává. „Jsme si vědomi citlivosti průchodu rychlodráhy, a proto jsme akceptovali názory samosprávy a veřejnosti,“ vysvětluje náměstkyně ministra životního prostředí Ivana Jirásková, to ale ještě neznamená, že by vedení rychlodráhy na povrchu bylo definitivně odmítnuto. „Chceme znát všechny možnosti, teprve pak je možné dát definitivní stanovisko,“ dodala Jirásková.

Radnice Prahy 6 ale i tak věří, že se projednávání rychlodráhy začíná přiklánět na její stranu. Opřít se přitom může i o stovky podpůrných stanovisek, která v mezičase pracovní tým pod vedením místostarostky Jaroslavy Trnkové shromáždil. Vedení radnice v této věci rovněž podniklo celou řadu jednání, a to jak s představiteli ministerstva, tak i s celou řadou dalších vrcholných politiků. Před časem Chalupa s Trnkovou jednali i s premiérem Vladimírem Špidlou, o celé cause byl osobně informován i prezident republiky, průběžně je s vývojem causy seznamován pražský primátor Pavel Bém. Za pozitivní signál vnímá starosta i sice neoficiální, zato ale velmi silné doporučení ministerstva navrhovatelům rychlodráhy, aby celou věc předem konzultovali s Prahou 6. Zájem na dohodě s šestkovou radnicí potvrdila i náměstkyně Jirásková. „Vnímáme velmi silně připomínky radnice i občanů. Naším cílem je s Prahou 6 co nejlépe spolupracovat,“ řekla doslova redakci Šestky.

Podle starosty navíc podpovrchové řešení rychlodráhy v podstatě po celém jejím úseku v Praze dává jeden velmi silný argument ve prospěch metra. „Jestli totiž dosud mohlo být uváděno, že rychlodráha je levnější, pak dnes to již možné nebude,“ naznačil Chalupa další strategii radnice pro jednání. Praha 6 bude usilovat o to, aby vznikla taková varianta, která využije jak dobrých stránek rychlodráhy, tedy lepšího dopravního napojení kladenského a slánského regionu, tak prodloužené trasy metra, tedy lepší dopravní obslužnosti hustě obydlených oblastí Prahy 6. „Jde o to vhodným způsobem skloubit metro jako městský prvek a rychlodráhu jako prvek příměstský. Stavět ale dvě podzemní dráhy, jednu rychlodrážní a druhou metra, pod v podstatě stejným územím Prahy 6, považuji za zbytečné plýtvání,“ tvrdí Chalupa. Ideálním řešením by podle něho bylo prodloužit metro přes Petřiny a Červený Vrch směrem na západ a v této oblasti vybudovat přestupní terminál pro dopravu do středočeského kraje, tedy jak rychlodráhu, tak i příměstskou autobusovou dopravu. Spolu s dostavbou silničního okruhu by tak došlo k výraznému zlepšení dopravní situace v Praze 6. Tento model by navíc umožnil i lepší napojení Nebušic, Přední Kopaniny, ale i Horoměřic, kde probíhá intenzivní výstavba nových obytných objektů a kapacity stávající autobusové dopravy jsou již nyní zcela nedostatečné. „Tato oblast dnes už nejsou jen malé vesničky a pole,“ připomíná starosta.

Za důležitý signál označuje vedení radnice i skutečnost, že akcionáři společnosti Prak, která je investorem rychlodráhy, prodávají své podíly. Po Praze 6, která ze společnosti vystoupila ihned po volbách, a České správě letišť nyní nabízí své akcie i Československá obchodní banka. Hlavní město Praha, kterému byly nabídnuty, jejich zakoupení odmítlo. Podle městského radního Pavla Klegy by pro město nebyly přínosem ani finančním, ani strategickým.
Â