U voleb už stačí eObčanka

náhled souboruDigitalizace značně zjednodušuje život, při jednání s úřady to platí především. Proto se také městská část snaží o neustálé změny, aby občané mohli využívat vše, co informační technologie nabízejí.

Digitalizace má dvě roviny. Jedna je pro lidi velmi dobře patrná a příjemná, například možnost prokazovat se eDoklady a nenosit s sebou plastovou kartičku, případně se objednat na jednání na odborech městské části z domova online a ušetřit si čekání na chodbách. O druhé málokdo ví, přesto je nezbytná pro hladký chod jak úřadu, tak celé Prahy 6. Do této kategorie loni patřilo například nasazení robotizace. „RPA, tedy robotickou automatizaci procesů, jsme intenzivně nasadili na odboru přestupkového řízení poté, co na nás během loňského roku přešlo řešeni dopravních přestupků z magistrátu. Nahradili jsme tak práci několika úředníků, čímž se nám povedlo, že obecně ztrátovou agendu jsme dostali do mírného zisku,“ vysvětluje další přínosy starosta Jakub Stárek (ODS), který má digitalizaci v gesci. Robotizace pomohla i na stavebním odboru tak, aby i přes nedotaženou digitalizací stavebního řízení ze strany státu nedošlo k úplnému zastavení chodu odboru výstavby, a stavby na území Prahy 6 se i nadále povolovaly a kolaudovaly.

Úřadování online
Praha 6 se snaží občanům nabídnout možnosti, jak rychle, jednoduše a elektronickou cestou prostřednictvím počítače nebo mobilního telefonu vyřešit na radnici vše, co potřebují a musejí.
Například na matričním i živnostenském úřadu předkládají cizinci veřejné listiny ze zahraničí v elektronické podobě, která umožní úředníkovi se přes QR kód podívat na stránky úřadu, který veřejnou listinu vydal. Tímto způsobem si také ověřují pravost a platnost dokumentu, většinou to lze až tři měsíce od jejich vydání. Elektronicky už lze prokázat i takzvané vyšší ověření takových listin doložkou Apostila, jež se připojuje za oficiální listiny a dokumenty, která prokazuje ověření podpisu a otisku razítka na listině, kterou chcete použít v zahraničí.
Mnoho úkonů lze na radnici vyřešit bez toho, aniž byste ji museli osobně navštívit. Například zasílat podání na živnostenské úřady lze přes webové rozhraní živnostenského podnikání, což je nejen rychlejší a pohodlnější, ale také správní poplatky jsou nižší.
Také placení, a to jak za různá podání, tak například za psy, má být brzo jednodušší. Nebudete muset chodit na radnici, ale díky anonymní platební bráně je zaplatíte přes web z domova.
Praha 6 už vychází maximálně vstříc lidem, kteří využívají pouze bezhotovostní platby kartou, telefonem nebo hodinkami, a téměř nepoužívají hotovost. Proto radnice umístila poplatkomat na odbor přestupkového řízení v Poliklinice Pod Marjánkou. Stejnou službu najdou lidé ve dvoraně úřadu ­městské části.
Pokud už se přece jen na úřad budete muset vydat, lze návštěvy omezit na dobu nezbytně nutnou a zcela bez čekání. Letos chce radnice zavést možnost objednávkového systému na dálku. Doma si vyberete čas, kdy se vám hodí schůzka například na živnostenském či sociálním odboru, na radnici přijdete na čas, vyzvednete si pořadové číslo a na řadu přijdete bez čekání. Pořadové číslo například půjde přidat i do aplikace Lepší6, která vás pak sama upozorní notifikací na to, že jste na řadě a u jaké přepážky.

Doklady v mobilu
Rozšiřuje se také možnost využívat eDoklady, tedy především elektronický občanský průkaz. Zatímco při loňských volbách se museli lidé ještě prokazovat plastovou kartičkou, při letošních podzimních volbách do poslanecké sněmovny mohou využít eObčanku. Samozřejmě musíte mít v mobilním telefonu nahranou potřebnou aplikaci.
Že lidé elektronické doklady používají rádi, si pracovníci na radnici ověřili loni v dubnu až v červnu, kdy vydávali voličské průkazy před volbami do Evropského parlamentu.
Situací, kdy úředníci mohou ověřit vaši totožnost přes eDoklady i mimo kanceláře, přibývá. Například zapomenutá občanka už vám nezkazí svatbu, protože matrikářky si vaši totožnost při uzavírání manželství ověří přes eObčanku, a to i při svatbě mimo obřadní síň. Také kontroloři živnostenského úřadu si stejným způsobem ověřují totožnost podnikatelů při kontrolách v terénu.

Rozšiřování mapového portálu
K rychlému vyhledávání a přehlednému zobrazování dat slouží Geoportál Prahy 6. Stále v něm přibývají nová data. V současnosti má 206 vrstev, během loňského roku došlo k zanesení kompletního povolení kácení stromů za roky 2023 a 2024. A to včetně popisu stromu, důvodu jeho kácení, data, kdy bylo kácení povoleno a do kdy je třeba ho provést, přičemž u stromů ve veřejném vlastnictví je uvedena plná verze příslušných povolení včetně podrobných důvodů pro kácení.
Připravuje se rozšíření přehledu uzavírek. Zatímco nyní jsou zde pouze ty, které povoluje odbor dopravy a životního prostředí Prahy 6, v budoucnu by se zde měly být zařazené i ze systému Waze. „Jde o takzvaná komunitní data, která do aplikace nahrávají přímo lidé. Zpravidla jde o okamžitá upozornění na dopravní nehody, aktuální uzavírky nebo překážky či výmoly na silnici,“ popisuje systém Benedikt Kotmel, člen představenstva městské společnosti OICT pověřený řízením Úseku produktového řízení. Právě s touto společností bude Praha 6 na zlepšení dopravních informací spolupracovat.

Informace přes aplikaci Lepší 6
Aplikaci Lepší6 si lidé zvykli používat k tomu, aby informovali radnici a posílali jí informace, co je třeba opravit a zlepšit ve veřejném prostoru. Stačí problém vyfotit, zadat polohu, vybrat kategorii, případně přidat krátký popis a odeslat. Informace se dostane vzápětí na odbor dopravy a životního prostředí, který má vyřizování podnětů z této aplikace na starosti, protože většina se týká právě jeho gesce.
I tato aplikace prochází vylepšením, díky umělé inteligenci dle fotografie sama navrhne, do jaké kategorie podnět zařadit, jak by mohl vypadat text hlášení, nebo upozornit, že podobnou fotografii na tomto místě už někdo udělal před pár dny a navrhne, zda se uživatel nechce připojit k původnímu příspěvku.
V budoucnu by měla aplikace posílat informace i opačně, tedy z radnice k lidem. Posílat bude aktuální informace, například dojde-li k havárii vody, výpadku elektřiny, zásahům integrovaného záchranného systému.

Když vás zajímá dění na radnici
Zajímá vás dění na radnici a chcete například sledovat zastupitelstvo v dopravních prostředcích bez zvuku? Umožňují to titulky, doprovázející online přenos. V rámci projektu Community city spolu s operátorem OICT funguje na stránkách Prahy 6 umělá inteligence, která toto titulkování stále zdokonaluje. Testuje se nasazení velkého jazykového modulu na generování zápisů z jednání nejen zastupitelstva, ale i komisí a výborů, ty by tak mohly být k dispozici mnohem rychleji, než když se z nich dělal stenozáznam, který se následně přepisoval.
Spustil se také nový systém oznamování jednání komisí
a výborů. Zatímco doposud se objevovala na webu jen ­nejbližší potvrzená data, nyní lze najít tyto údaje na několik měsíců dopředu.
Radniční web také doplní chatbot, který zjednoduší vyhledávání. Zatímco nyní, chcete-li vědět, jak si pořídit nový cestovní pas, musíte se proklikat přes několik záložek, umělá inteligence vám vyhledá vše potřebné po zadání dvou tří slov. A ještě vás upozorní, že se můžete k podání žádosti na určitý čas objednat z domova.
Proměnou projde i samotný web, jehož aktualizace po nasazení nové vizuální identity skončila v půli cesty, následovat by měly i weby jakdoskoly.cz, jakdoskolky.cz a Senior6.cz.

Roční výročí KITT6
Všechny tyto aktivity zaštiťuje, jejich rozvoj a zlepšení ­připravuje loni založená příspěvková organizace KITT6, tedy Kancelář informatiky, technologie a tvorby. „První rok fungování byl zaměřený více dovnitř úřadu, tedy na proškolování úředníků, nastavování pravidel a změn. V letošním roce se chceme více zaměřit na zlepšování elektronických služeb občanům,“ vysvětluje ředitel organizace Vladimír Šuvarina. Větší očekávání měly i opoziční strany. „KITTu se zatím nedaří ­naplňovat potenciál přínosu občanům městské části. Od ­rozvoje v oblasti elektronizace se očekávalo více a od založení příspěvkové organizace se čekal výrazně větší tlak na efektivitu a rychlost rozvoje nových projektů, to se zatím neprojevilo,“ říká zastupitel Marek Baxa (TOP 09). Miloš Vlach (Piráti) by přivítal dlouhodobější koncepci rozvoje společnosti. „Byl bych rád, kdyby se cíle stanovovaly na delší dobu než jen jeden rok a bylo jasné, kam nejen organizace KITT, ale i digitalizace městské části směřuje napříč léty a napříč volebními obdobími.“