V září a říjnu 2021 proběhl zkušební provoz takzvané školní ulice před Základní školou Hanspaulka. Mezi půl osmou a osmou hodinou nesměla před školu vjíždět auta. Protože se projekt osvědčil, bude pokračovat natrvalo.
Omezení provozu v ulici Na Čihadle v úseku mezi ulicemi Finkovská a Na Hanspaulce platilo pouze půlhodinu, aby se ostatním řidičům komplikoval život co nejméně. „Stačilo to, aby se před školou předešlo nebezpečným situacím spojeným zejména s neobratným parkováním a vysazováním dětí z vozidel v blízkosti vstupu do školy. Zároveň se zlepšily podmínky pro děti jezdící do školy MHD, na kole nebo přicházející pěšky,“ vysvětluje místostarosta pro dopravu Jiří Lála (ODS).
Na začátku záměru byla Analýza bezpečnosti silničního provozu v místech vybraných základních škol, kterou pro Prahu 6 zpracovala Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického. „Upozornila na některé nedostatky a závady, které postupně řešíme ve spolupráci se správcem komunikací. Současně ČVUT také podpořilo zavádění dalších školních ulic,“ poznamenává předseda dopravní komise Prahy 6 Vladimír Šuvarina (ODS). Zavedení zkušebního opatření předcházela pečlivá příprava a několik jednání mezi zástupci ZŠ Hanspaulka, Klubu přátel ZŠ Hanspaulka, Městské části Praha 6 a Hlavního města Prahy.
Také rodiče a další řidiči školní ulici přijali dobře. „Celý projekt doprovázela masivní informační kampaň a výzkum hodnotící zpětnou vazbu žáků, rodičů, zaměstnanců a rezidentů z okolí na fungování pilotní úpravy. Velké poděkování za celkový přístup a odvedenou práci zaslouží vedení a klub přítel školy,“ říká Jiří Lála.
Co ukázala anketa?
Mezi zápory rodiče nejčastěji zmiňovali zhoršenou situaci u dolního vchodu do školy v ulici Sušická, větší provoz v ulici Na Hanspaulce a šest respondentů tvrdilo, že je u školy větší zmatek v dopravě než před zavedením opatření. Respondenti měli též možnost uvést jakýkoliv další podnět týkající se tohoto opatření. „Nejčastěji – patnáctkrát zaznělo přání omezit ranní dopravu v širším okolí školy a čtrnáct účastníků ankety si přálo omezení ranní dopravy také u dolního vchodu v ulici Sušická,“ vyjmenovává Martina Galušková z Klubu přátel ZŠ Hanspaulka, která výsledky ankety představila.
Na základě vyhodnocení celého zkušebního provozu i ankety plánuje městská část zavést školní ulici Na Čihadle natrvalo. Současně se pracuje také na dokončení dokumentace ke stavebnímu povolení na rekonstrukci této ulice, kdy by tady měly přibýt zklidňující prvky.
Šance pro další školy
Školní ulice se jako koncept úspěšně využívá v zahraničí, stejně tak i u několika dalších pražských a středočeských škol. I přes veškerá pozitiva projektu nelze zákaz vjezdu dát před všechny školy, vhodné podmínky jich nabízí jen několik. „Aktuálně zvažujeme uplatnění podobného konceptu ještě v okolí dalších tří škol, záležet bude především na nich, zda budou takovýto záměr aktivně podporovat, či nikoliv,“ uvádí místostarosta Lála. Rozšíření takzvaných školních ulic vítá i člen dopravní komise Lukáš Novák (Zelení): „Těšíme se na přenesení dobrých zkušeností i do dalších míst na Praze 6, kde mnohdy není zajištěn bezpečný přístup dětí a rodičů k základním či mateřským školám, přičemž častým problémem bývají parkující auta.“
„Rodiče žáků Základní školy Hanspaulka i místní obyvatelé už nejméně patnáct let usilují o to, aby děti docházely do školy bezpečně a bez stresu. V okolí školy je však ohrožují i někteří rodiče – řidiči, kteří nerespektují dopravní nařízení a pokyny. S trvalým opatřením souhlasíme a doporučujeme jej rozšířit i jinde,“ komentují společně zastupitelé Eva Tichá a Tomáš Šídlo (Piráti). Zároveň dodávají, že ze strany radnice jde ale jen o „látání“ nedostatku parkovacích míst před školními budovami, které by konečně měla začít řešit.
Nadále pokračují i další inspekce v okolí škol, aktuálně se radnice zabývá problematikou viditelnosti za zhoršených světelných podmínek. „Proto jsme provedli noční bezpečnostní inspekci a na jejím základě budeme žádat Technologii hl. m. Prahy o úpravy a doplnění veřejného osvětlení“.