Spuštění projektu parkovacích zón v Praze 6 je o několik měsíců odloženo. Nový termín, od kterého se bude za parkování v zónách platit, ohlásil magistrát na 1. srpen.
„Termín uprostřed prázdnin je příhodnější proto, aby si lidé zvykli na veškeré související změny a aby všichni měli čas a klid pro vyřízení registrací,“ uvedl místostarosta Martin Polách (ANO). Nový termín oznámil na veřejné debatě s občany na téma placeného parkování, která se konala v únoru v Národní technické knihovně.
Původně měla být pilotní část projektu v části Dejvic a Bubenče spuštěna k 1. dubnu a další oblasti se měly připojit po měsíci. Praha 6 ovšem dlouhodobě požadovala, aby byly zóny spuštěny ve všech ulicích najednou a odmítala matení veřejnosti spuštěním pilotní verze na pár týdnů. To však magistrát v plánovaných termínech zajistit nedokázal. Celý proces by se podařilo dokončit nejdříve na začátku června. „To jsme nechtěli dopustit, aby se změny děly těsně před koncem školního roku, a požádali jsme magistrát o posunutí,“ upřesnil místostarosta Polách.
Praha 6 nemá oranžovou
Zřízení zón v Praze 6 připravuje hlavní město Praha, jejich správcem bude TSK. Praha 6 se vyjadřuje k jejich rozsahu i k tomu, jaká konkrétní zóna bude v jednotlivých ulicích. Proto se například v okolí Vítězného náměstí změnila plánovaná oranžová návštěvnická zóna, určená pro krátkodobé parkování v rozsahu max. 3 hodin, na fialovou smíšenou zónu. „Oranžová zóna, a ve které by platila stejná pravidla pro všechny, znevýhodňovala rezidenty. O změnu jsme požádali na základě podnětů místních občanů, kteří s původním návrhem nesouhlasili, a bylo nám vyhověno,“ vysvětlil Polách s tím, že změny bude ještě třeba promítnout do původního projektu. „Magistrát plní pouze roli servisní organizace a vše bude tedy tak, jak si městské části přejí, včetně pozdějšího termínu,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Termín zahájení registrací k parkovacímu oprávnění je též posunutý, a to na 1. květen v informační kanceláři na adrese Uralská 4. Kancelář je již nyní otevřena každý den a pracovníci úřadu zde poskytují veškeré dostupné informace.
Specialita Prahy 6: zóny i přes noc
Lidé v rámci diskuze v knihovně pozitivně hodnotili rozhodnutí Prahy 6, aby zóny byly aktivní i v noci (na rozdíl od ostatních městských částí, kde zóny platí od 8 do 20 hodin). V Praze 6 budou platit od půlnoci do 6 hod. ráno a od 8 hod. do půlnoci. Dvouhodinová pauza slouží pro zásobování obchodů a dalších provozoven. Zóny nebudou aktivní pouze o víkendu. „Návrh 8-20 hodin byl absurdní, protože největší problémy jsou večer a v noci. Jsem rád, že Praha 6 prozřela. Doporučil bych ještě zónu rozšířit o neděli od 16 do půlnoci,“ uvedl jeden z diskutujících občanů. Radnice ale o další změně neuvažuje. „Chceme projekt spustit tak, jak je teď připraven s našimi připomínkami, další změny se budou dělat až na základě praktických zkušeností,“ upřesňuje místostarosta.
Ceník je schválený
Ceník parkovacích oprávnění schválila Rada hl. m. Prahy na začátku února a jeho kompletní znění najdete na webu parkujvklidu.cz. Podle Libora Šímy, vedoucího oddělení organizace dopravy pražského magistrátu, je ceník kompromisem. Dochází k navýšení ceny pro rezidenty, ale ne pro seniory a pro podnikatele. „Cena parkovného v Praze ve vztahu k inflaci klesá a Praha 6 bude jednou z levnějších městských částí,“ uvedl. V Praze 6 zaplatí rezident za rok 1200 korun za první vozidlo, za druhé pak 12 000. Senioři nad 65 let mají zvýhodněný roční tarif 360 korun ročně. Ceny za návštěvnické parkování v Praze 6 spadají do dvou pásem. V pásmu 2 se nalézají převážně Dejvice a Bubeneč, ostatní část Prahy 6 jako oblast Břevnova, Petřin nebo Vokovic v pásmu 3. Podle schváleného ceníku má být částka za parkování ve II. pásmu maximálně 60 korun/hod., ve třetím pásmu max. 40 kč/hod. „Budeme navrhovat změnu tak, aby ve druhém pásmu platili řidiči 40 korun a ve třetím 20 korun za hodinu,“ sdělil Martin Polách.
Veškeré finance, které zóny přinesou, si mezi sebe rozdělí na polovinu hlavní město a Praha 6, která peníze využije pro řešení parkování. V debatě s občany to potvrdil starosta Ondřej Kolář (TOP 09): „Peníze investujeme do řešení dopravy v klidu. Proto nyní oživujeme některé projekty parkovacích domů a prověřujeme všechny varianty možných parkingů ve vnitroblocích.“ Praha 6 na základě rozhodnutí rady bude také jednat s hlavním městem o tom, aby poskytlo pro potřeby šestkových občanů jedno z pater v chystaných podzemních garážích na Prašném mostě. Na vznik větších záchytných P+R parkovišť si ale Praha 6 bude muset ještě počkat, protože jsou vázané na další projekty, jako například rekonstrukce Buštěhradské dráhy.
Chceme kartičky za sklo
Někteří občané nelibě nesou fakt, že končí systém parkovacích karet, kterými bylo vozidlo s oprávněním viditelně označeno. „Jak nahradíte možnost kontroly, když nebude vidět na karty?“ ptali se během debaty. Pan Tomáš Řehák například přišel s návrhem na vytvoření veřejné aplikace pro chytré telefony, která by umožňovala kontrolu oprávnění zaparkovaných automobilů. Podle Ondřeje Myšky, vedoucího oddělení zón placeného stání z TSK, ale karty postrádají smysl ve chvíli, kdy systém umožňuje registrace podle registrační značky nebo platbu mobilním telefonem. „Lidé nechtějí stát ve frontách na úřadu, když budou mít možnost prodlužovat platby on-line. Praha je posledním městem, které takový systém ještě nemá,“ vysvětlil. Systém občanské kontroly není slučitelný s virtuálním parkovacím automatem. Pravidelnou a dostatečnou kontrolu zajistí monitorovací vozidlo, které za jediný den dokáže pořídit až 33 tisíc záznamů, tedy násobně více, než stávající pochůzkáři. Místostarosta Polách k tomu uvedl, že Praha 6 dá podnět hlavnímu městu, zda by zvážilo možnost vydávání dobrovolných etiket k umístění za čelní sklo.
Co říká opozice? Zmatky, nekompetence!
„Na nepřipravenost projektu ZPS ke spuštění v aprílovém termínu jsme dlouhodobě upozorňovali. Pro ODS je klíčová realizace zón uživatelsky přívětivých, cenově přijatelných a živnostníky nelikvidujících,” komentuje situaci Alan Zubr (ODS), mistopředseda dopravni komise. "Posunutí termínu spuštění parkovacích zón jde na vrub zmatkům a nedodělkům, za které nemůže radnice Prahy 6. Snad bude získaný čas využit pro nastavení systému tak, aby fungoval opravdu dobře," konstatuje Petra Kolínská za Stranu zelených.
„Parkovací zóny v Praze 6 mohou rezidentům někde dočasně zlepšit podmínky pro parkování aut, ale problém nevyřeší. Jinde naopak může dojít ke zhoršení již tak vážné situace. Nedivím se, že mezi částí občanů roste nervozita, která se po letech příprav přenáší i na vedení radnice. Proto ten požadavek na odklad pro další dolaďování systému a potřeb. Problém nedostatku parkovacích míst se ale překonat nepodaří, pokud nedojde k výstavbě silničního okruhu kolem Prahy, parkovišť P+R s navazující MHD a vybudování kapacitních staveb pro parkování na území Prahy 6," vnímá situaci zastupitel za KSČM Ivan Hrůza.
„Zavedení zón schválilo zastupitelstvo městské části Praha 6 napříč politickým spektrem už v prosinci 2008, od té doby občané Prahy 6 až do letošního srpna marně čekají. A to především pro nekoncepčnost a nekompetentnost dřívějšího vedení města. Teprve nyní Hlavní město urychlilo práce. Po zavedení zón budou muset být následně rychle zajištěny takové úpravy, aby zóny byly skutečně přínosem pro občany Prahy 6," dodává René Pekárek, zastupitel za ČSSD.
Informace k zónám placeného stání
Tel. 220 189 930, 220 189 926, email: zony@praha6.cz
Rozšířené úřední hodiny
pondělí 8:00 - 20:00
úterý 8:00 - 16:00
středa 8:00 - 18:00
čtvrtek8:00 - 16:00
pátek 8:00 - 14:00
Každé pondělí od 18 do 20 hod. bude aktivní pouze telefonní číslo 220 189 926.
(KM, red)
„Termín uprostřed prázdnin je příhodnější proto, aby si lidé zvykli na veškeré související změny a aby všichni měli čas a klid pro vyřízení registrací,“ uvedl místostarosta Martin Polách (ANO). Nový termín oznámil na veřejné debatě s občany na téma placeného parkování, která se konala v únoru v Národní technické knihovně.
Původně měla být pilotní část projektu v části Dejvic a Bubenče spuštěna k 1. dubnu a další oblasti se měly připojit po měsíci. Praha 6 ovšem dlouhodobě požadovala, aby byly zóny spuštěny ve všech ulicích najednou a odmítala matení veřejnosti spuštěním pilotní verze na pár týdnů. To však magistrát v plánovaných termínech zajistit nedokázal. Celý proces by se podařilo dokončit nejdříve na začátku června. „To jsme nechtěli dopustit, aby se změny děly těsně před koncem školního roku, a požádali jsme magistrát o posunutí,“ upřesnil místostarosta Polách.
Praha 6 nemá oranžovou
Zřízení zón v Praze 6 připravuje hlavní město Praha, jejich správcem bude TSK. Praha 6 se vyjadřuje k jejich rozsahu i k tomu, jaká konkrétní zóna bude v jednotlivých ulicích. Proto se například v okolí Vítězného náměstí změnila plánovaná oranžová návštěvnická zóna, určená pro krátkodobé parkování v rozsahu max. 3 hodin, na fialovou smíšenou zónu. „Oranžová zóna, a ve které by platila stejná pravidla pro všechny, znevýhodňovala rezidenty. O změnu jsme požádali na základě podnětů místních občanů, kteří s původním návrhem nesouhlasili, a bylo nám vyhověno,“ vysvětlil Polách s tím, že změny bude ještě třeba promítnout do původního projektu. „Magistrát plní pouze roli servisní organizace a vše bude tedy tak, jak si městské části přejí, včetně pozdějšího termínu,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Termín zahájení registrací k parkovacímu oprávnění je též posunutý, a to na 1. květen v informační kanceláři na adrese Uralská 4. Kancelář je již nyní otevřena každý den a pracovníci úřadu zde poskytují veškeré dostupné informace.
Specialita Prahy 6: zóny i přes noc
Lidé v rámci diskuze v knihovně pozitivně hodnotili rozhodnutí Prahy 6, aby zóny byly aktivní i v noci (na rozdíl od ostatních městských částí, kde zóny platí od 8 do 20 hodin). V Praze 6 budou platit od půlnoci do 6 hod. ráno a od 8 hod. do půlnoci. Dvouhodinová pauza slouží pro zásobování obchodů a dalších provozoven. Zóny nebudou aktivní pouze o víkendu. „Návrh 8-20 hodin byl absurdní, protože největší problémy jsou večer a v noci. Jsem rád, že Praha 6 prozřela. Doporučil bych ještě zónu rozšířit o neděli od 16 do půlnoci,“ uvedl jeden z diskutujících občanů. Radnice ale o další změně neuvažuje. „Chceme projekt spustit tak, jak je teď připraven s našimi připomínkami, další změny se budou dělat až na základě praktických zkušeností,“ upřesňuje místostarosta.
Ceník je schválený
Ceník parkovacích oprávnění schválila Rada hl. m. Prahy na začátku února a jeho kompletní znění najdete na webu parkujvklidu.cz. Podle Libora Šímy, vedoucího oddělení organizace dopravy pražského magistrátu, je ceník kompromisem. Dochází k navýšení ceny pro rezidenty, ale ne pro seniory a pro podnikatele. „Cena parkovného v Praze ve vztahu k inflaci klesá a Praha 6 bude jednou z levnějších městských částí,“ uvedl. V Praze 6 zaplatí rezident za rok 1200 korun za první vozidlo, za druhé pak 12 000. Senioři nad 65 let mají zvýhodněný roční tarif 360 korun ročně. Ceny za návštěvnické parkování v Praze 6 spadají do dvou pásem. V pásmu 2 se nalézají převážně Dejvice a Bubeneč, ostatní část Prahy 6 jako oblast Břevnova, Petřin nebo Vokovic v pásmu 3. Podle schváleného ceníku má být částka za parkování ve II. pásmu maximálně 60 korun/hod., ve třetím pásmu max. 40 kč/hod. „Budeme navrhovat změnu tak, aby ve druhém pásmu platili řidiči 40 korun a ve třetím 20 korun za hodinu,“ sdělil Martin Polách.
Veškeré finance, které zóny přinesou, si mezi sebe rozdělí na polovinu hlavní město a Praha 6, která peníze využije pro řešení parkování. V debatě s občany to potvrdil starosta Ondřej Kolář (TOP 09): „Peníze investujeme do řešení dopravy v klidu. Proto nyní oživujeme některé projekty parkovacích domů a prověřujeme všechny varianty možných parkingů ve vnitroblocích.“ Praha 6 na základě rozhodnutí rady bude také jednat s hlavním městem o tom, aby poskytlo pro potřeby šestkových občanů jedno z pater v chystaných podzemních garážích na Prašném mostě. Na vznik větších záchytných P+R parkovišť si ale Praha 6 bude muset ještě počkat, protože jsou vázané na další projekty, jako například rekonstrukce Buštěhradské dráhy.
Chceme kartičky za sklo
Někteří občané nelibě nesou fakt, že končí systém parkovacích karet, kterými bylo vozidlo s oprávněním viditelně označeno. „Jak nahradíte možnost kontroly, když nebude vidět na karty?“ ptali se během debaty. Pan Tomáš Řehák například přišel s návrhem na vytvoření veřejné aplikace pro chytré telefony, která by umožňovala kontrolu oprávnění zaparkovaných automobilů. Podle Ondřeje Myšky, vedoucího oddělení zón placeného stání z TSK, ale karty postrádají smysl ve chvíli, kdy systém umožňuje registrace podle registrační značky nebo platbu mobilním telefonem. „Lidé nechtějí stát ve frontách na úřadu, když budou mít možnost prodlužovat platby on-line. Praha je posledním městem, které takový systém ještě nemá,“ vysvětlil. Systém občanské kontroly není slučitelný s virtuálním parkovacím automatem. Pravidelnou a dostatečnou kontrolu zajistí monitorovací vozidlo, které za jediný den dokáže pořídit až 33 tisíc záznamů, tedy násobně více, než stávající pochůzkáři. Místostarosta Polách k tomu uvedl, že Praha 6 dá podnět hlavnímu městu, zda by zvážilo možnost vydávání dobrovolných etiket k umístění za čelní sklo.
Co říká opozice? Zmatky, nekompetence!
„Na nepřipravenost projektu ZPS ke spuštění v aprílovém termínu jsme dlouhodobě upozorňovali. Pro ODS je klíčová realizace zón uživatelsky přívětivých, cenově přijatelných a živnostníky nelikvidujících,” komentuje situaci Alan Zubr (ODS), mistopředseda dopravni komise. "Posunutí termínu spuštění parkovacích zón jde na vrub zmatkům a nedodělkům, za které nemůže radnice Prahy 6. Snad bude získaný čas využit pro nastavení systému tak, aby fungoval opravdu dobře," konstatuje Petra Kolínská za Stranu zelených.
„Parkovací zóny v Praze 6 mohou rezidentům někde dočasně zlepšit podmínky pro parkování aut, ale problém nevyřeší. Jinde naopak může dojít ke zhoršení již tak vážné situace. Nedivím se, že mezi částí občanů roste nervozita, která se po letech příprav přenáší i na vedení radnice. Proto ten požadavek na odklad pro další dolaďování systému a potřeb. Problém nedostatku parkovacích míst se ale překonat nepodaří, pokud nedojde k výstavbě silničního okruhu kolem Prahy, parkovišť P+R s navazující MHD a vybudování kapacitních staveb pro parkování na území Prahy 6," vnímá situaci zastupitel za KSČM Ivan Hrůza.
„Zavedení zón schválilo zastupitelstvo městské části Praha 6 napříč politickým spektrem už v prosinci 2008, od té doby občané Prahy 6 až do letošního srpna marně čekají. A to především pro nekoncepčnost a nekompetentnost dřívějšího vedení města. Teprve nyní Hlavní město urychlilo práce. Po zavedení zón budou muset být následně rychle zajištěny takové úpravy, aby zóny byly skutečně přínosem pro občany Prahy 6," dodává René Pekárek, zastupitel za ČSSD.
Informace k zónám placeného stání
Tel. 220 189 930, 220 189 926, email: zony@praha6.cz
Rozšířené úřední hodiny
pondělí 8:00 - 20:00
úterý 8:00 - 16:00
středa 8:00 - 18:00
čtvrtek8:00 - 16:00
pátek 8:00 - 14:00
Každé pondělí od 18 do 20 hod. bude aktivní pouze telefonní číslo 220 189 926.
(KM, red)