Průlomový produkt, který na webových stránkách měst a obcí nemá obdobu, zřídila městská část Praha 6. Jedná se o tzv. „elektronické tržiště“, jehož cílem je transparentně a operativně zadávat veřejné zakázky. „Na tržišti se budou odehrávat zakázky do 2 milionů korun. Elektronická podoba tržiště zajistí operativní rozhodování o výběru nejvhodnější nabídky. Zároveň umožní co nejširšímu okruhu uchazečů se o tyto méně rozsáhlé zakázky ucházet, aniž by jim vznikaly finanční náklady s registrací na elektronickém tržišti nebo se zpracováním nabídky,“ vysvětlil starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.
Elektronické tržiště (www.praha6.cz/trziste/) je ucelený systém na elektronickou správu zakázek do dvou milionů korun. Umožňuje pracovníkům úřadu velice snadno a rychle zadávat a vyhodnocovat zakázky při dodržení nejvyšších nároků na transparentnost. Potencionálním dodavatelům poskytuje stálý přehled o aktuálních zakázkách, současně umožňuje rychle na zakázky reagovat nabídkami a po vyhodnocení zakázky být ihned informován o úspěchu či neúspěchu. Zadavatel zadá novou zakázku do odpovídající dodavatelské kategorie a specifikuje veškeré požadavky; k zakázce může připojit též libovolné přílohy jako např. mapy, plány a schémata či další specifikace. Registrovaní dodavatelé dostanou emailem upozornění na nové zakázky v dodavatelských kategoriích, pro které jsou zaregistrováni.
Návštěvníci webu pak mohou nahlížet nejen do přehledů aktivních, ale i vyhodnocených zakázek včetně uvedení vítězného dodavatele.
Celý systém se programoval a ladil více než dva měsíce
přesně podle požadavků radnice, poté následovalo zaškolení úředníků
a cca měsíční beta testovací provoz s fiktivními daty. Poté byl systém
otevřen pro registrace dodavatelů. Alfa testy proběhly těsně před spuštěním
na několika drobných zakázkách. S výsledky testů je radnice spokojena, všechny
moduly systému pracují bezchybně. „Od ostrého provozu si radnice slibuje především
administrativní úspory na straně zadávání a vyhodnocování zakázek, ale
i další zvýšení transparentnosti a otevřenosti,” uvedl tiskový mluvčí
Martin Šalek. Dodavatelé jistě ocení míru informovanosti o nových zakázkách,
jakož i snadnost a efektivitu zadávání nabídek.
Režim zadávání veřejných zakázek:
do 2 milionů korun: prostřednictvím elektronického tržiště, výběr zakázek je v kompetenci Úřadu městské části
nad 2 miliony korun: formou výběrového řízení, výběr zakázek schvaluje Rada městské části, zveřejňuje se na úřední desce a www.centralniadresa.cz