Žáci 9. třídy Základní školy nám. Svobody 2 dostali od své školy před Vánocemi krásný dárek – zájezd do Vídně. Šlo o jeden z mnoha, které škola každoročně pořádá, a podmínkou pro žáka je: dobrý prospěch a znalost světového jazyka.
Účel využití budovy zastupitelé schválili ve dvou časových horizontech. V prvním období, které započne dokončením výstavby, bude radnice v budově využívat pouze prostory tzv. městské dvorany. Ostatní plochy v budově budou tržně pronajaty třetím subjektům jako kancelářské plochy, v přízemí doplněné drobnými obchody, tak aby došlo co nejrychleji k navrácení vložených finančních prostředků. „Stávající budova radnice sice není zcela ideální a mít novou, moderní by určitě bylo hezké. Nedomníváme se ale, že by to byl zrovna ten nejpalčivější problém, který naši městskou část trápí. Máme určitě bolavější místa, která nutně potřebují významnou finanční investici,“ vysvětlil starosta Tomáš Chalupa důvod, proč v prvním období bude radnice využívat jen malou část budovy, kde by měla vzniknout jakási městská dvorana. V ní by bylo soustředěno maximum služeb radnice, které přímo využívají občané, od výdeje nového průkazu po podání žádosti o stavební povolení či vyřízení živnostenského oprávnění. „Cílem je změnit stav, kdy občané kvůli některým úkonům obcházejí jednu kancelář po druhé. Přitom objem úkonů, které lze vyřídit přímo na jednom centrálním pracovišti, neustále narůstá,“ tvrdí starosta a jako příklad uvádí informační kancelář ve staré budově. Zatímco před deseti lety stačil zhruba třetinový prostor oproti dnešku a postupně došlo k jeho zvětšování, již nyní by bylo nutné prostor výrazně rozšířit. To však stávající radniční budova v podstatě neumožňuje. „Myslím, že rozsah činností, kvůli kterým musí občané přímo do kanceláře úředníka, lze výrazně snížit. Nevidím důvod, proč by například ohlášení drobné stavby nebo podání žádosti o sociální byt museli občané řešit za zavřenými dveřmi a nemohli je vyřídit v moderním centrálním pracovišti,“ tvrdí Chalupa.Vedení radnice proto zpracovává velmi podrobný katalog všech služeb, které úřad poskytuje, a třídí je na ty, které je možné řešit v centrálním otevřeném prostoru a které i nadále budou vyžadovat uzavřené jednání v kanceláři. To bude i nadále například některá daňová agenda či přestupkové řízení, neboť to ukládá přímo zákon.
V průběhu jednání zastupitelstva byly ze strany některých zastupitelů předneseny návrhy i na další služby, které by měla nová budova nabízet. Například Alexandr Holub z klubu Evropských demokratů navrhl, aby připravovaný záměr poskytoval prostorovou rezervu také pro různé neziskové činnosti. „Mám tím konkrétně na mysli třeba knihovnu nebo salonky pro různá občanská sdružení a takovéto věci,“ upřesnil. K němu se přiklonila i Jaroslava Hešíková-Barková za Unii svobody, když řekla: „Nesmíme pustit ze zřetele problematiku knihovny a problematiku obřadní síně. Neboť zrovna obřadní síň byla v tomto navrhovaném objektu mnohokrát slibována.“ Zastupitel Holub pak svoje připomínky formuloval jako pozměňovací návrhy, které však zastupitelstvo neschválilo. Podle Chalupy jde totiž o to, aby nedošlo ke zmenšení prostor, jejichž využití přinese prostředky na pokrytí vložených nákladů.
Plné pokrytí nákladů na výstavbu budovy včetně ceny pozemku výnosy z pronájmu by totiž mělo být okamžikem, kdy bude možné začít využívat novou budovu pro potřeby radnice ve větším rozsahu. „Bude záležet na novém zastupitelstvu, jak budovu využije. Reforma veřejné správy je nekončící proces a v tuto chvíli říci, jestli například za deset let bude naše radnice potřebovat víc úředníků, protože bude vykonávat více služeb, nebo naopak méně, nikdo neumí,“ říká starosta.
Zastupitelé rovněž schválili finanční a právní model celého projektu. Pro účel výstavby by měla být založena zvláštní akciová společnost, v níž by většinu vlastnila městská část a menšinový podíl vybraný, finančně silný partner. Zastupitelstvo si od toho slibuje snížení nákladů na výstavbu. „Je všeobecně prokázaným faktem, u nás i v zahraničí, že soukromý investor staví úsporněji. Navíc pokud nezačneme plýtvat a stavět si čtyřicetimetrové kanceláře proti dvacetimetrovým, pak tak velkou budovu celou nepotřebujeme,“ vysvětlil starosta. Budovu by pak společnost financovala jak z vkladů svých vlastníků, tak z úvěru. Zastupitelé přitom nevyloučili, že by tento úvěr poskytla přímo Praha 6, neboť by to při dobrém zajištění mohlo být finančně i daňově výhodné. Ještě před vstupem finančně silného partnera však zastupitelé rozhodli o vypsání architektonické soutěže tak, aby výslednou podobu budovy měla v plné režii jen Praha 6.
Tržiště na Vítězném náměstí už možná za pár let zmizí a nahradí ho nová
polyfunkční budova se službami pro občany, administrativou a časem i radnicí.