Čtyřicet let se o ní mluvilo, dvanáct let trvala praktická příprava a šestnáct měsíců samotná stavba – v neděli 22. října se tramvajová trať na Dědinu slavnostně otevřela a pravidelný provoz zde začal v pondělí ráno.
„Dědina se dočkala opět přímého spojení s Dejvicemi. Tramvajová síť se v Praze 6 rozšířila a chystají se další nové úseky,“ konstatuje radní pro dopravu Ondřej Hrubeš (ODS).
O 2,23 kilometru delší
Ačkoli její přípravu a stavbu občas doprovázely divoké diskuze, není to trať divoká, ale trať potřebná pro lepší dopravu a rozvoj této části Prahy 6. Slavnostního přestřižení pásky, na níž byl nápis Trať Divoká Šárka – Dědina, slavnostní zahájení provozu a datum, se zúčastnil starosta Jakub Stárek (ODS) a další zástupci šestkové radnice a magistrátu.
Sto tisíc tun zeminy
Při výstavbě nového tramvajového úseku se při zemních pracích vytěžilo bezmála sto tisíc tun zeminy. Kolem kolejí bude postupně vysázeno 176 stromů a 8452 keřů. V rámci přeložek inženýrských sítí a při samotné výstavbě přibylo pod povrchem více než 3,5 kilometru nových vodovodních a kanalizačních trubek, přes deset kilometrů kabelů a 800 metrů plynovodu. Při stavbě trati se použilo 13 170 metrů kamenných obrub.
Trávník i asfalt
Zatímco po odbočení z Evropské ulice a v první třetině Vlastiny je povrch trati z litého asfaltu, v další části převažují vodopropustné a k životnímu prostředí přívětivější materiály. Kolem kolejí bylo vyseto 1461 metrů čtverečních trávníku a 3059 metrů čtverečních kamenné dlažby. Na trati je naistalováno 4323 betonových a 638 dřevěných pražců, dvě výhybky a skoro šest set tun kolejnic.
Změny v jízdních řádech
Do konečné zastávky Dědina jezdí denní linky 20 a 26. Ve špičkách je stanovený nejkratší interval čtyři minuty, nejdelší – 10 minut – bude po 20. hodině. Dopravu v této lokalitě čekají další změny – linka 108 se zkrátí od Dejvické do zastávky Divoká Šárka. Linka 225 bude ukončena od Velké Ohrady v zastávce Sídliště Na Dědině a její intervaly ve večerních hodinách a o víkendech budou koordinovány s linkou 26 tak, aby na sebe navazovaly a dalo se mezi nimi přestupovat bez velkého čekání.