Nákladní auta a kamiony v rezidenčních oblastech Prahy 6 představují zátěž pro životní prostředí i klidný život místních obyvatel. To by se mohlo ještě v první polovině letošního roku změnit.
„Naše městská část dlouhodobě trpí nadměrnou tranzitní nákladní dopravou. Těžká vozidla si prakticky dennodenně zkracují cestu oblastí, která je hustě obydlená, kde se nacházejí školy nebo třeba Břevnovský klášter. Širší centrum Prahy je přitom mnoho let vymezeno jako zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů – v naší městské části se to týká částí Bubenče, Dejvic a Hradčan. Na tuto neúnosnou dopravní situaci jsme v minulosti opakovaně upozorňovali,“ konstatuje místostarosta pro dopravu Jiří Lála (ODS). Ten se také účastní za Prahu 6 jednání s hlavním městem, TSK a Policií ČR o nových opatřeních, která mají zásadně zmírnit tuto neblahou situaci a celkově ulehčit všem šestkovým obyvatelům. „I mnoho let po otevření Blanky se bohužel řeší nekoncepční kroky při její realizaci a absence dopravních opatření po jejím otevření,“ komentuje situaci člen dopravní komise Lukáš Novák (Zelení). Nově by měl platit zákaz sjezdu pro kamiony, které nebudou mít cíl cesty v Praze 6, z Pražského okruhu například na Evropskou a Karlovarskou. Zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 12 tun s dodatkovou tabulkou „mimo zásobování“ se má také objevit ve směru do centra od ulic Drnovská a Slánská. Úplný zákaz nad 12 tun nově vznikne u vjezdu do Strahovského tunelu. Na druhý břeh Vltavy se tedy tranzitní kamiony nedostanou jinou cestou než trasou přes Pražský okruh. Zástupci městské části, hlavního města a dalších organizací nyní hledají opravdu komplexní řešení, které by nejen odklonilo nákladní dopravu mimo Prahu 6, ale zároveň bylo vymahatelné. Podílí se tedy na stanovení dopravního značení a snaží se také vytipovat místa, kde by měla probíhat kontrola těchto vozidel, včetně jejich případného odstavení. Pokud v rámci projednání proběhne vše bez komplikací, mohlo by k vyznačení dojít v první polovině letošního roku. „Omezení vjezdu nákladní dopravy mimo zásobování, považujeme za rozumný krok. Důležité je, že k řešení došlo na základě věcného jednání zúčastněných stran, místo vzkazů přes sociální sítě jako v případě problematiky ulice v Holešovičkách,“ doplňuje Miloš Vlach (Piráti). „Pokud nebude v tuto chvíli i zásobování Prahy 6 zajištěno pouze nákladními auty do 12 tun, tak jak je to běžné ve všech vyspělých městech, je nutno konstatovat, že po zavedení těchto opatření čeká nadále obytná území Prahy 6 zátěž kamionovou a nákladní dopravou nad 12 tun, a to až do řešení ‚cílového‘, které však není nikde časově uvedeno,“ říká radní pro strategický rozvoj Eva Smutná (TOP 09).