Také Prahu 6 postihly letní výluky v dopravě, které každoročně předznamenávají opravy dopravních tras. Letos se dopravní podnik hl. m. Prahy pustil do rozsáhlé rekonstrukce hned dvou páteřních tramvajových tras - na třídě Evropská a v celé délce ulice Na Petřinách. Vedoucí jednotky Dopravní cesta tramvaje Ing. Miroslav Penc nám odpověděl na pár otázek.
Občané Prahy 6 jsou v letních měsících svědky masivní rekonstrukce tramvajových tratí – na Evropské, v ulici Na Petřinách a dalších. Jaký je zde rozsah prací?
V obou případech jde o kompletní rekonstrukci tramvajové trati. To znamená úplné odstranění staré dožité konstrukce a výstavba nové. Na Evropské navázala rekonstrukce na již hotovou část nad stanicí metra Dejvická a od ulice Horoměřická výše, které prošly rekonstrukcí v souvislosti s výstavbou metra a propojila je do jednoho celku. Tramvajová trať na Petřiny je rekonstruována od křižovatky s Patočkovou až po smyčku Petřiny včetně, tj. z jedné vody na čisto“.
Kromě trati jsou v rekonstruovaných úsecích přebudovávány i zastávky, aby byly všechny plně bezbariérově přístupné jak pro vozíčkáře, hůře pohyblivé spoluobčany a matky s kočárky, tak i pro snadný pohyb nevidomých a slabozrakých.
Rekonstrukce je na první pohled důkladná. Podloží pod kolejemi je vytěženo do značné hloubky, až 1 metr a nahrazeno. To v minulosti nebylo běžné.
Poslední taková aktivita proběhla na Evropské v roce 1989 a na trati na Petřiny v roce 1990. Požadavky na kvalitu tramvajových tratí od té doby vzrostly a to se odráží i v rozsahu prováděných prací. Od rekonstruované trati očekávám delší životnost, vysoký komfort jízdy a zejména výrazně nižší hluk z provozu tramvají. Požádal bych občany Prahy 6 o zvýšenou pozornost při přecházení tramvajového tělesa, aby se nespoléhali jen na svůj sluch.
Některé úseky kolejiště dostávají nový, slušivý travnatý kabát. Jak obtížná je jeho údržba?
Zatravněný svršek znamená samozřejmě náklady navíc. Přináší ovšem užitek obyvatelům v bezprostředním okolí takové tramvajové trati. Proto při přípravě projektu probíhá předjednání s městskými částmi o rozsahu zatravnění a participaci na údržbě. Jako hlavní přínosy bych označil podržení části srážkové vody při silných deštích, výrazné snížení prašnosti a hluku, zlepšení mikroklimatu a příznivý estetický vjem.
Práce na rekonstrukcích pokračují nezvykle svižným tempem. Kdy bude vše hotovo?
Evropská byla zprovozněna již v srpnu, na Petřiny se tramvaje mají vrátit 31. října.