Na Blance se šetří, Praha 6 ale nepřijde zkrátka

náhled souboruVeřejnost i politici si v červnu připomenuli 62 let od jedné z prvních justičních vražd komunistického režimu – popravy významného generála a diplomata Heliodora Píky.

Zkrácení termínu objížďky dlouhodobě prosazovala Praha 6 a nyní se jí to podařilo. „Vynaložili jsme velké úsilí, abychom toho docílili. Zrušením objízdné trasy se výrazně uleví místním lidem od dopravní zátěže,“ říká ktomu místostarosta René Pekárek, odpovědný za koordinaci strategického rozvoje Prahy 6 a dodává, že na konci letošního roku už budou auta jezdit mezi Strahovským tunelem a Myslbekovou po Patočkově ulici.

Zkrácení termínu objížďky, která měla původně trvat až do poloviny příštího roku, potvrdili svým rozhodnutím pražští radní, kteří také rozhodli o uvolnění peněz na stavbu provizorní komunikace. „Jsou to určité vícenáklady, ale místním obyvatelům se uleví,“ uvedl náměstek primátora Karel Březina. Provizorní propojení mezi Strahovským tunelem a Myslbekovou má podle odhadů přijít na 30 milionů korun a hotové má být v prosinci.

Radní hlavního města zároveň rozhodli o úsporách, které se dotknou i Prahy 6. „Budeme na stavbě tunelu Blanka šetřit. Ze stavby jsme vyřadili věci, které jsou nadstandardní, na tom jsme se směstskými částmi i dalšími partnery dohodli,“ uvedl Březina. Do měsíce chce mít Praha jasno také v tom, jaký bude nakonec rozpočet celého komplexu. „Určitě chci stlačit rozpočet pod sumu odhadovanou v původním materiálu, kde je necelých 38 miliard. Bude tedy určitě pod touto částkou,“ řekl Březina.

Šetřit se nebude na dodávkách technologického zajištění. Redukce vrozpočtu stavby se týkají zejména povrchových úprav. Do stavby městského okruhu nebude zahrnuta úprava bastionů ani výkup pozemků před hradbami na Prašném mostě, kde měl vzniknout rozlehlý park. „Park bude, ale vmenším rozsahu, pouze na pozemcích hlavního města, “ sdělil mluvčí Metrostavu František Polák stím, že tak to bylo vpůvodním projektu. Kzískání peněz na úpravu bastionů, kterou doporučilo UNESCO i Národní památkový ústav, se hlavní město pokusí využít fondů Evropské unie i státu.
Úsporu má přinést snížení počtu parkovacích stání vpodzemních garážích na Prašném mostě, a to ze 430 na 280 míst.

Na stranu úspor ještě patří stavby výdechových objektů vyvádějících vzduch z tunelového komplexu, které budou postaveny jen vzákladním provedení bez okrasného opláštění dle architektonického návrhu za 50 milionů korun. Investor, město Praha, se tak vrací kpůvodnímu řešení a objekty budou obehnány břečťanem. Podstatné ale je, že výdech vulici Nad Octárnou bude na základě požadavků o. s. Životní prostředí Střešovice – Ořechovka a Prahy 6 zvýšen způvodně projektovaných 13 metrů na 23 metrů.

Podchod je nezbytnost

Voblasti Hradčanské se naopak Praze 6 podařilo prosadit, aby celý prostor mezi ulicí Milady Horákové po dejvické nádraží byl po dokončení stavby, které se plánuje na rok 2014, srovnán a zatravněn. Městská část vdlouhodobém výhledu počítá stím, že prostor bude využit pro výstavbu.

Městská část stále trvá na tom, že má být od stanice metra Hradčanská podchod na Dejvickou ulici. Tomu brání objekt bývalých Stavebnin, který je vmajetku soukromníka a investorovi stavby se jej zatím nepodařilo vykoupit. Uvažuje se proto o stavbě provizorního podchodu. „Požadujeme, aby práce na podchodu, ať už definitivním nebo provizorním, začaly ještě letos. Samozřejmě jednoznačně preferujeme definitivní řešení,“ sdělil místostarosta René Pekárek. „Přestože případný provizorní podchod nepovažujeme za nejvhodnější, trváme na tom, že se vdohledné době musí odstranit přechod přes koleje a zařídit výstup přímo na Dejvickou,“ dodal.

Na Hradčanské v obou směrech

Situace kolem Hradčanské se zlepšila pro řidiče aut již nyní. Od 1. června opět převzala plnou dopravní zátěž jižní vozovka ulice Milady Horákové . Současně stím skončila objížďka ulicí Na Valech. Tato ulice je nyní otevřena pouze pro dopravní obsluhu a přístupná je zMilady Horákové ulicí Pod Baštami. Tímto způsobem je ulicí Badeniho také zajištěna možnost odbočení do Pélleovy ulice a do Dejvic, což zMilady Horákové nelze.  

Opravy ulic po dokončení

Ulice Na Valech by výhledově měla být opravena. Do rozpočtu stavby městského okruhu je na žádost Prahy 6 zahrnuta i souvislá oprava Střešovické ulice, která po celou dobu stavby slouží jako odvozová trasa pro nákladní auta. „Střešovická na takovou zátěž není stavěna, proto je oprava nezbytná,“ zdůvodňuje požadavek místostarosta Pekárek. Opravy se ale lidé dočkají až po spuštění městského okruhu.

Co se podařilo prosadit

✔ Zkrácení objížďky Myslbekovou ulicí. Od nového roku se bude jezdit po provizorní vozovce vPatočkově ulici.
✔ Zvýšení výdechového objektu vulici Nad Octárnou na 23 metrů.
✔ Zatravnění plochy mezi ulicí Milady Horákové a dejvickým nádražím.
✔ Podchod zvestibulu metra Hradčanská na Dejvickou ulici.

Na čem se ušetří

✔ Zkrášlení výdechového objektu
✔ Oprava bastionů a výkup pozemků ministerstva obrany pro vznik parku
✔ Menší podzemní garáže na Prašném mostě o 150 parkovacích míst.


Kromě opravené vozovky, která už je od června v provozu, je upraveno i okolí
Hradčanské.