Starostové donutili letiště výrazně omezit noční lety
Téměř po celý srpen byl kvůli úpravám povrchu hlavní letové dráhy převeden veškerý letecký provoz na vedlejší dráhu 13/31. Neúnosná situace nad Ruzyní, Bílou Horou, v Řepích, ale i v Kladně donutila starosty dotčených obcí jednat. Výsledkem je dohoda s letištěm o výrazném omezení nočních letů na vedlejší dráze.
"Nejpozději od dubna příštího roku bude mezi půlnocí a pátou hodinou ranní noční provoz na vedlejší přistávací a vzletové dráze zcela vyloučen," uvedl po několikahodinovém jednání starostů s vedením letiště Tomáš Chalupa. Výjimku budou tvořit jen lety v nouzových nebo mimořádných situacích. "Není dále možné tolerovat stav, kdy se víc jak sto dvacet tisíc obyvatel Prahy 6, Řep, ale i Kladna a dalších obcí nemá šanci v noci pořádně vyspat letadla jim létají přímo nad hlavou," vysvětlil důvody schůzky starosta Chalupa. Dohoda bude platit nejpozději s účinností nového letového řádu od 1. 4. 2008.
Letiště bude zároveň provádět měření hluku i mimo současné ochranné hlukové pásmo. "Stávající pásma podle našeho názoru nejsou zcela přesná. Chceme jasná měření s jasnými výsledky," doplnil starosta Buštěhradu Václav Nový.
Co rozhýbalo starosty k razantnímu řešení? Jak shrnul kladenský primátor Dan Jiránek, ještě nikdy v minulosti nebyly radnice tolik zaplaveny stížnostmi obyvatel jako nyní. Od 7. do 27. srpna, tedy v plné sezóně, probíhaly na letišti úpravy povrchu hlavní dráhy 16/24 a oprava protismykového nástřiku, ve kterém se objevily závady. "Úpravy zaručí bezpečnost povrchu dráhy," uvedlo vedení letiště s tím, že opravě se nedalo vyhnout a že dělalo vše pro to, aby odstávka byla co nejkratší.
Definitivní řešení prý přinese až výstavba druhé souběžné dráhy. "Používání letové dráhy přes hustě obydlená územní pak klesne na minimum," řekl generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák. Podle odhadů letiště by paralelní dráha mohla být uvedena do provozu kolem roku 2013.