Výstava pro milovníky umění, vesmíru a jiných roztodivností kolem nás
Od 9. prosince 2003 do 17. ledna 2004 mohli obyvatelé Petřin a celé Prahy 6, ale i ti ze vzdálenějších končin, navštívit výstavu s názvem Záhadný vesmír aneb proměny v čase a prostoru.
Autory vystavovaných děl, kreseb, maleb a prostorových objektů, byly děti ze Základní školy Petřiny-sever, školy s rozšířenou výukou výtvarné výchovy. Již po
několikáté měla škola možnost pořádat výstavu v zajímavých prostorách Ústavu
makromolekulární chemie AV ČR. Možná si ani my, místní, mnohdy neuvědomujeme, že
žijeme vedle jedné z budov, o které se píše v odborné literatuře jako o
významném objektu moderní architektury. Často chodíme kolem, ale do interiéru
budovy se dostal málokdo.
Někteří návštěvníci tak okusili poznání dosud nepoznaného, když vstoupili do
respiria ústavu, a navíc je čekala díla, za která by se nemusel stydět ani
profesionál. Více než měsíc jsme tedy mohli obdivovat práce dětí, žáků druhého
stupně, a oceňovat jejich nadšení, vynalézavost, talent a píli. Výstava by
rovněž nevznikla bez podpory vedení školy, paní ředitelky Mgr. Heleny Pekařové,
která svým trvalým zájmem o výtvarné aktivity, dává dětem možnost rozvíjet
uměleckou tvořivost. Samozřejmě, že také přízeň a pochopení rodičů dětí pomáhá
pedagogům při společném úsilí.
Výstava byla připravována už od začátku školního roku. Žákům byla nejprve
přečtena povídka Záhadný vesmír od Johna Winthema a děti se měly pokusit povídku
ilustrovat. Jednalo se o střet naší civilizace s našimi pra, pra, pra,
pra…vnuky, kteří se s námi chtěli vyměnit v čase a prostoru. Tehdy ta jejich
Země spěla pomalu k zániku a jelikož žili v průměru několik staletí až
tisíciletí, domnívali se, že jejich pra, pra, pra…prababičky a pradědečkové by
mohli přežít ještě několik generací na zplundrované planetě a oni by získali
nový prostor pro budoucí generace. Pomalu začne evakuace lidí na Zem budoucnosti
prostřednictvím strojů času. Ne všichni obyvatelé té staré Země jsou ochotni
přizpůsobit se tomuto teroru budoucňanů a především mladí intelektuálové se
snaží drastickému přesunu zabránit. Tak se stane, že mladý pár vědců chce
situaci zvrátit odcizením strojů času. Následují zvraty vědecko-fantastického i
milostného rázu. Konec povídky zůstává otevřený a právě tak se mohl stát i
tvůrčí motivací pro děti. Najednou si začaly uvědomovat, jaké by to asi bylo,
kdybychom ztratili naši Zemi, náš domov, naše jistoty. Cítily obavy z neznámého.
Do děl se tedy kromě konkrétních maleb, kreseb, objektů představujících stroje
času, postav budoucňanů, dostaly i vize krajiny budoucnosti a rozvinuté
abstrakce. Postupně děti upřesňovaly své představy, jak bude budoucňan vypadat.
Bude malý s velkou hlavou, plešatý, se zakrnělými prsty? Čím pak se asi bude
živit? Snad kolem něho bude všechno poletovat a když bude mít hlad, jen po tom
chňapne. Všude bude spousta automatických přístrojů reagujících jen na pouhý
slovní příkaz. Asi už nebudou potřebovat hřeben na vlasy, ale spíš leštítko na
pleš. Boty budou na raketový pohon, takže budoucňané se nebudou po svých
vlastních nohách skoro pohybovat a pomalu jim zakrní. Jaké asi budou mít
oblečení a boty? Jaké bude vybavení domácnosti? A co zvířata? Nevyhynou všechna?
Co přežije a v jaké formě? Na všechny tyto otázky se děti snažily odpovědět, a
já myslím, že se jim to skutečně povedlo.
Nechme se tedy překvapit, co děti vytvoří a předvedou na výstavě opět příští rok
v prosinci v Ústavu makromolekulární chemie AVČR. Mezitím budeme mít možnost
setkat se s díly žáků ze Základní školy Petřiny-sever i v jiných výstavních
prostorách.