Horní partie rozsáhlého hřbetu mezi Petřínem, Strahovem a Bílou Horou tvoří bělavé horniny (tzv. opuky), které vznikaly ukládáním vápnitých bahen v teplém druhohorním moři.
Z mnoha návrhů vytipovala radnice několik možných úprav a tras, které by v Šárce mohly nově vzniknout. Úpravou by tak měla projít v prvé řadě asfaltová cesta vedoucí od konečné tramvaje směrem do Šárky, která je zakončena schody a pro vozíčkáře se tak stává neschůdnou. Proto radnice navrhuje, aby bylo posledních pár metrů doasfaltováno a celá komunikace se stala bezbarié-rovou. Další úpravou by mělo projít také známé schodiště, po kterém se sestup i výstup začíná podobat zdolání „trnité cesty k cíli“. Další návrhy se pak týkají především vzniku nových tras uvnitř Šárky, kde by mohly vzniknout jakési procházkové okruhy, a vstupu z vokovické strany. „Jde hlavně o to, aby cesty vedly určitým, řekněme přirozeným a logickým způsobem,“ říká k tomu radní Jan Holický, který se touto věcí zabývá. Podle jeho slov je ale prozatím největší problém v tom, že majitelů dotčených pozemků je mnoho a domluvit se s nimi bývá obtížné. „Městská část loni oslovila všechny tyto vlastníky, aby se vyjádřili k případnému záměru městské části na jejich pozemku vybudovat či opravit současné nebo nové cesty. Velká část došlých odpovědí byla negativní. Tedy, některé byly souhlasné, některé nesouhlasné, ale žádná ta navržená cestička nenašla souhlas všech spoluvlastníků. V této chvíli tudíž není možné ani jednu realizovat,“ vysvětluje dále Holický a dodává, že radnice i magistrát v každém případě povedou další jednání, a to zejména o těch místech, která považují za důležitá.