Otázky pro pana starostu: Máte za sebou rok ve funkci starosty a další rok se otevírá. Můžete lehce bilancovat, uvést nějaký úspěch? Které „věci“ se naopak nepovedly? Jste v poměrně častém kontaktu s občany. S čím nejčastěji přicházejí?
Před několika dny proběhlo jednání velmi významného městského výboru dopravy,
kde jste předložil návrh na prodloužení metra směrem k letišti. Jak jednání
výboru dopadlo?
I když výbor neučinil žádné konečné stanovisko, k tomu by mělo dojít na některém
dalším jednání, přesto je možné z vystoupení jednotlivých jeho členů učinit tyto
závěry: většina členů uznává, že volání po prodloužení metra není bláhový sen,
ale skutečná nutnost, kterou je třeba se seriozně zabývat a také, že na
definitivní rozhodnutí, kterým směrem a kam až se metro prodlouží, nemáme
nekonečně mnoho času. Navíc se již v podstatě nediskutuje o tom, zda vést metro
trasou Červený Vrch a Petřiny, ale řeší se otázka, kam pak – zda na Zličín či
směrem k letišti, jak prosazují zástupci Prahy 6. Věřte mi, že oproti stavu před
několika měsíci je to posun více než zásadní.
Nutnost jednat o prodloužení metra připustil i náměstek primátora
Bürgemeister. Budete se těchto jednání dál účastnit?
Je to jedna z našich nejzásadnějších programových priorit, takže rozhodně
nehodláme polevit. Z veřejného vystoupení pana náměstka, který je mimochodem
klíčovou osobou, neboť má oblast územního rozvoje přímo ve své kompetenci, však
osobně považuji za důležitější jinou větu, a to že by se mělo rozhodnout do
konce roku. Myslím, že každý, kdo zná situaci v dopravě v Praze 6 musí uznat, že
vést diskuse dalších deset let zkrátka není možné. Konec roku jako čas pro
rozhodnutí, zda Ruzyně nebo Zličín, je podle mého názoru maximální limit a jsem
rád, že to tak vnímá i vedení města.
Proč vlastně tolik bojujete za konečnou v Ruzyni a vadí vám varianta do
Zličína? V oblasti Ruzyně přece není tak velká hustota obyvatel.
Jen na Dědině či v Liboci žije skoro deset tisíc obyvatel. Nemyslím, že by to
bylo nějak málo, vždyť to je jedno malé okresní město. Navíc oblast Dlouhé míle
má pro nás ještě jedno, velmi zásadní postavení. Je to totiž jediné místo v
Praze 6, které je na spojnici mezi letištěm a městem a zároveň na budovaném
silničním okruhu. Naše problémy v dopravě totiž nejsou vyvolány jen velkým
počtem našich vlastních občanů, ale také desítkami tisíc lidí, kteří do města
dojíždějí za prací ze středních Čech a dnes buď parkují nebo vystupují z
autobusů přímo v našem centru – v Dejvicích. Pokud by metro vedlo až na Dlouho
míli, může zde vzniknout záchytné parkoviště pro jejich vozidla, ale také tam
můžeme přemístit konečné zastávky kladenských či slánských autobusů. Pokud by
metro vedlo na Zličín, pak se obávám, že by se v tomto směru pro Prahu 6 nic
nezměnilo, a to je pro mne nepřijatelné.