Stuttgart 1927 – vize moderní architektury
Až do 28. 3. pořádá Správa Pražského hradu ve spolupráci s Goethe institutem
v Praze a Fakultou architektury ČVUT na Pražském hradě výstavu, kterou připravil
Institut pro mezinárodní vztahy ve Stuttgartu, aby připomenul průkopnickou roli
německého Werkbundu (dílenského svazu) při prosazování idejí moderního
stavitelství v 1. čtvrtině 20. století. Současná výstava premiérovaná v r. 2002
pod titulem „Neues Bauen International“ má tak velmi dlouhou a složitou genezi.
Spolek Werkbund byl založen z iniciativy Hermanna Muthesiuse již v roce 1907 (m.
j. za účasti Petera Behrense, Theodora Fischera, Josefa Hoffmana, Josepha Marii
Olbricha, Bruno Paula) a během krátké doby se stal jedním z center prosazování
myšlenek moderního, zdravého a dostupného bydlení. Za tím účelem vydával ročenky
a pořádal osvětové výstavy až do svého rozpuštění nacisty v r. 1934.
Nejvýznamnější výstava Werkbundu se uskutečnila v r. 1927 pod titulem „Die
Wohnung (Bydlení)“ ve Stuttgartu. Její koncepcí byl pověřen v r. 1925 architekt
Ludwig Mies van Der Rohe (1886–1969), který v rámci výstavy navrhl stavbu
vzorové osady Weissenhof a požádal Ludwiga Hilberseimera (1885–1967), aby
připravil „Mezinárodní výstavu plánů a modelů nové architektury“. Hilberseimer
se obrátil na řadu vedoucích osobností architektury: Henryho van de Velde (Gent
- Brussel), Le Corbusiera (Ženeva – Paříž), J. P. Ouda (Rotterdam), Josefa
Franka (Vídeň), Karla Teigeho (Praha), Karla Mosera (Curych), Friedricha
Kieslera (New York). Díky této spolupráci se podařilo shromáždit 150 projektů
129 architektů z deseti zemí: zastoupeni byli slavní architekti – jako Walter
Gropius, Mies van der Rohe, Le Corbusier, J. J. P. Oud, E. Mendelson, Frank
Lloyd Wright , El Lissitzskij, bratři Vesninové (od nás např. Jaromír Krejcar či
Vít Obrtel), ale i řada neznámých autorů. Výběr nebyl zcela reprezentativní –
překvapivě bylo zastoupeno třicet architektů z tehdejšího Československa, 32
německých architektů, ale jen dva z Rakouska a šest z Francie, ze Skandinávie a
Velké Británie nikdo… Přes veškerou snahu se tak nepodařilo prezentovat některé
významné projekty té doby. Nicméně velký mezinárodní ohlas výstavy vedl v l.
1928–30 k šestnácti reprízám již doplněné výstavy v řadě evropských měst a svým
způsobem odstartoval vítězné tažení internacionálního stylu a moderních koncepcí
bydlení, které v roce 1933 kodifikoval Le Corbusier v „Athénské chartě“ přijaté
na kongresu CIAM. Současná výstava v Císařské konírně vychází z projektu prof.
Karin Kirsch. Kurátorka zvolila stavby a architekty zastoupené ve Stuttgartu
před 77 lety, jejichž význam v dějinách architektury přetrvává, a kteří stále
udávají směr do budoucna. Výstava se tak skládá ze 110 projektů od více než 50
architektů nebo skupin architektů rozdělených do sedmi tematických skupin.