www.praha6.cz
email

Povede rychlodráha pod Letnou?

Jelikož se objevily určité pochybnosti o vedení rychlodráhy pod Stromovkou, kde byla původně plánována, a navíc se proti této trase výrazně ohradily občanské iniciativy, dochází nyní ke změnám územního plánu a rychlodráha se podle nových projektů přesouvá do dvou jednokolejných tunelů pod Letnou. EIA (zpráva o vlivu stavby na životní prostředí) na tuto variantu má nyní na stole ministerstvo životního prostředí, které ji navíc porovnává s variantou metra.

Problém rychlé dopravy na letiště a otázku, zda raději metrem nebo rychlodráhou, řeší magistrát, městská část Praha 6, ministerstvo životního prostředí a další zainteresovaní již několik let. Poté co ztroskotal plán na rychlodráhu vedenou z centra Prahy až do Kladna, se nyní stále zvažuje možnost rychlodráhy z letiště na Masarykovo nádraží. Praha 6 však nechce o této možnosti ani slyšet. „Rychlodráha je pro Prahu 6 stále nepřijatelná, navíc nyní, když se počítá s jejím vedením pod Letnou, by se stavba prodražila i zpozdila, protože je to technicky mnohem náročnější,“ upozorňuje radní Jan Winkler, který se v této otázce intenzivně angažuje.

 Poukazuje mimo jiné na to, že stavba, která v původním plánu stála asi 15 milionů korun, by se teď zvedla přinejmenším na dvacet. „A to jen proto, že někdo chce rychlodráhu za každou cenu. Považuji to za nesmysl. Z hlediska životního prostředí si neumím představit, jaké například odhlučnění by se muselo provést všude tam, kde jsou obytné zóny kolem plánované trasy rychlodráhy. Pokud by totiž měly vlaky rychlodráhy přepravit do centra ten objem lidí, který se počítá snad až na deset milionů z letiště, musely by jezdit každých pět minut. Navíc se stále mlčí o tom, že slibované zastávky, které by měly sloužit obyvatelům přilehlých oblastí, nebudou zřejmě možné, protože pokud by vlak stavěl v každé stanici, a my jich chtěli alespoň pět, těžko by za 22 minut dojel do centra. Pak ztrácí rychlodráha svůj smysl,“ zdůrazňuje Winkler.

Podle něj ani začlenění rychlodráhy do pražské hromadné dopravy není reálné. „Jestliže někdo bude investovat značné finanční prostředky do rychlodráhy, těžko bude stát jízdenka osm nebo dvanáct korun. Rychlodráha musí mít návratnost,“ dodává. Podle něj nyní ale vše záleží na ministerstvu životního prostředí, které má rozhodnout. Jestliže EIA na rychlodráhu neschválí, metro dostane zelenou. Pak by mohlo stát do deseti let.

 
© NOVINY MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 6
Šestka
oficiální noviny městské části Praha 6
náklad: 56 000 výtisků
vychází 11x ročně
Registrační číslo MK ČR 13180
Od března 2014 vydává:
Úřad městské části Praha 6
Čs. armády 23, 160 52 Praha 6
IČ: 00063703
tel. 220 189 111
www.praha6.cz