Nový vzdělávací program v ZŠ Na Dlouhém lánu

Radní souhlasí se zařazením ZŠ Na Dlouhém lánu do projektu experimentálního ověřování vzdělávacího programu M. Montessori od 1. 9. 2003 v rozsahu I. stupně, a to postupně vždy po jedné první třídě. Vedle připravovaného programu Montessori existuje v Praze 6 již Valdorfská škola a Škola hrou.

Ve spádovém území ZŠ Na Dlouhém lánu se nachází mateřská škola při VOS a SŠ Evropská, která pracuje podle tohoto vzdělávacího programu Montessori již řadu let. Dále je v bezprostřední blízkosti MŠ Vokovická, která pracuje také s prvky programu Montessori. Rodiče dětí těchto mateřských škol projevili zájem o to, aby jejich děti mohly v tomto programu pokračovat i na základní škole. Proto začala ZŠ Na Dlouhém lánu ve spolupráci s VOŠ a SŠ Evropská připravovat 1. třídu ZŠ podle vzdělávacího programu M. Montessori pro školní rok 2003/2004. Podporu a pomoc přislíbila katedra pedagogiky Pedagogické fakulty UK Praha a Společnost Montessori.

Škole se podařilo získat učitelku pro vzdělávací program Montessori se zahraniční kvalifikací. Prostorové podmínky pro realizaci programu jsou velmi dobré, bude vytvořen samostatný prostor spojením dvou učeben a přilehlého rozsáhlého respiria, a bude oddělen od hlavní budovy. Od dalšího školního roku škola počítá s otevřením vždy jedné třídy podle vzdělávacího programu M. Montessori se současným vytvořením věkově smíšených tříd.

Jak už Šestka informovala, metoda Montessori je specifická důsledně individuálním přizpůsobením vzdělávacího tempa a zčásti i obsahu jednotlivým žákům. Mohou zde tedy skvěle prospívat děti jak vysoce nadprůměrné, tak i žáci se specifickými problémy. Každý má své osobní tempo. Metoda neobyčejně rozvíjí samostatnost žáků, ale zároveň podporuje vytváření dobrých vztahů mezi dětmi. Pracuje se ve věkově smíšených skupinách, kde starší děti rády pomáhají mladším.

Vyučování začíná společným ranním setkáním v kruhu, kde si žáci zpívají a povídají o tom, co se přihodilo nového, pozorují změny v přírodě, stav počasí, diskutují o předchozím odpoledni, co dělali, vypravují kde byli a co četli. Rozvíjí se tak schopnost vyjadřování a komunikace. Po tomto společném zahájení si děti samy vyberou činnosti a začnou pracovat. Třída není uspořádána běžným způsobem. Je rozdělena do jednotlivých pracovních „koutků“ podle obsahu (mateřský jazyk, matematika, přírodní vědy, geografie, výtvarné práce, apod.)

Každý ročník má stanoveny výchovně vzdělávací cíle tak, aby byla zajištěna prostupnost s ostatními školami. Znamená to, že znalosti žáků jsou na konci školního roku stejné jako znalosti žáků z běžných tříd a navíc v těch oblastech, které žák preferuje, jsou mnohem hlubší.